Our Feeds

FIND US ON FACEBOOK

Thursday 20 March 2014

Unknown

[PEMAKANAN] Sotong... Ketam... Udang... Kerang... Adalah haram untuk dimakan.




Assalamualaikum..


Hari ni aku nak share ckit pasal makanan seharian kita..


"Sotong... Ketam... Udang... Kerang... Adalah haram untuk dimakan..." Mesti korang tertanya-tanya dengan statement aku kan... Korang setuju tak???? Yaaa.. mesti kebanyakkan daripada korang sume yang tak berapa nak setuju dengan statement aku.. Takpe.. Jom kita sama-sama ikuti perbincangan ini..

Tahun lepas, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dah wat statement bahawa sotong kering yang kita duk makan hari-hari besama nasi lemak kaya dengan logam toksik jenis kadmium. Korang tau tak kadmium tu ape bende??? Kadmium adalah bahan yang digunakan untuk membuat bateri, plastik dan baja fosfat. Ish.. ish.. macam tak caye jee...


Menurut presiden CAP, pengambilan kadmium boleh menyebabkan kanser payu dara, kanser prostat serta penyakit buah pinggang. Menurut beliau jugak, selain daripada sotong kering, makanan laut kering lain seperti tiram, ikan bilis dan udang juga mengandungi kadmium tetapi pada kadar yang lebih rendah.

Melalui beberapa ujian yang dilakukan, CAP mendapati kandungan kadmium dalam sotong kering melebihi empat kali ganda had yang dibenarkan, jumlah kadmium dikesan pada sampel yang diuji berkisar antara 0,33-4,33 parts per million (ppm) ketika Peraturan Makanan 1985 menyatakan bahawa tidak boleh melebihi 1,00 ppm.


Pegawai penyelidik CAP, Hatijah Hashim menunjukkan sotong kering yang didakwa dicemari kadmium di pejabatnya di Pulau Pinang semalam..


Ok kawan-kawan.. aku sendiri pun tak tau nak cakap apa.. aku takde hak nak halang korang daripada makan. Tapi aku just nak bagi guideline, sekurang-kurangnya korang boleh buat keputusan untuk diri sendiri. Mungkin ramai daripada kita tidak mengetahui pasal perkara ini.. Forward-forwardlah pada kawan-kawan.. oklah, sebelum itu.. Aku nak cerita ckit pasal Mazhab Hanafi.

“Tak Boleh Makan Sotong?
Sebenarnya banyak perkara yang berbeza dalam mazhab Hanafi berbanding mazhab kitaSyafii dan majoriti, contohnya kaki tidak menjadi aurat bagi wanita, cara azan dan iqamah,solat jamak, cara solat, najis dan macam-macam lagi Tapi saja diakhiri dengan bab makanan.Sebenarnya dalam banyak-banyak mazhab, aliran Hanafi sahaja yang agak berbeza dariaspek makanan kerana mereka mengharamkan memakan makanan selain daripada ikan.Paling ringan pun dalam mazhab Hanafi, makan udang ada yang mengatakan makruh dankebanyakannya haram. Sotong, ketam dan lain-lain lagi sudah tentulah. Oleh kerana itu,mereka juga menganggap industri makanan laut haram bagi mereka dan kita janganlah pulapelik dengan pandangan ini.Kalau dikaji asas hukum ini bukan sembarangan dalil yang mereka gunakan, bahkan sekalitengok, tafsiran mereka dalam konteks ini lebih konsisten berbanding mazhab Syafi'i. Tapioleh kerana methode dalam resaerch adalah berbeza, terimalah saja perbezaan ini sebagairahmat.”

Cerita kat atas ni bukan aku saje2 reka k.. Ni aku ambil dari sebuah artikel mengenai cerita ringkas Mazhab Hanafi..

So.. pandai-pandailah korang menilai k.. Wassalam


sumber :akubudakbesaq.blogspot

Subscribe to this Blog via Email :
Previous
Next Post »

Note: only a member of this blog may post a comment.