Our Feeds

FIND US ON FACEBOOK

Saturday, 4 April 2015

norliyana suhaimi

VIDEO KUBAH HIJAU MAKAM NABI MUHAMMAD SAW BERTUKAR WARNA MERAH?

qubah-nabi-merah

 VIDEO KUBAH HIJAU MAKAM NABI MUHAMMAD SAW BERTUKAR WARNA MERAH? | Gempar apabila satu video menunjukkan makam nabi muhammd saw berubah warna dari hijau ke merah di masjid nabawi…
Video yang telah menjadi viral di Facebook dikatakan terjadinya satu kejadian yang ajaib berlaku ke atas kubah hijau Masjid Nabawi.
Pengunjung mendapati munculnya warna kemerah-merahan di bahagian atas kubah masjid Nabawi. Semua berasa kehairanan atas kejadian tersebut. Ajaibnya. ada juga yang mengatakan ia menunjukkan tanda kemarahan Nabi.
Malah ada juga yang menyebut ia petanda munculnya Imam Mahdi. Banyak lagi andaian-andaian yang tidak ada kesahihan cerita diperkatakan.
Namun jawapan sebenarnya yang diberikan oleh pegawai pengawal yang menjaga Masjid Nabawi di pintu Bab Bilal dan Bab Quba.
Inilah jawapan mereka
Sebenarnya, apa yang berlaku adalah cahaya berwarna merah yang kelihatan pada kubah hijau tersebut, berpunca daripada pantulan cahaya lampu merah yang terdapat berdekatan kubah hijau itu. Lampu tersebut telah 30 tahun tidak dinyalakan. Pada waktu dahulu ia sering dinyalakan bagi tujuan utnuk menujukkan tanda masuknya waktu Maghrib dan waktu berbuka puasa pada bulan Ramadhan.
Semalam, semasa video tersebut dirakamkan dan disebarkan, lampu merah tersebut telah dinyalakan atas perintah arahan oleh pihak atasan Masjid Nabawi selepas solat Isyak.
Benar ketika lampu itu dipasang, ramai jemaah yang telah berkumpul di situ. Mereka berasa hairan apabila melihat terjadi perubahan warna pada kubah hijau itu.
Kesimpulannya, perubahan warna hijau kubah kepada cahaya berwarna merah itu adalah satu perkara biasa. Ia tiada kaitan dengan apa juga peristiwa atau keajaiban.
Dalam zaman sekarang di mana ftinah berleluasa melalui media sosial yang luas penyebarannya melalui Twitter, Facebook, WhatsApp dan sebagainya, mudah sebaran berita seperti kilat. Begitu cepat sebarannya tanpa kita siasat terlebih dahulu kesahihannya sebelum dikongsikan.
Justeru, hendaklah kita mengkaji dahulu ketepatan apa jua berita sebelum ia hendak disebarkan.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
” Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu ”.
Lihat Video di bawah
Wallahualam

Subscribe to this Blog via Email :
Previous
Next Post »

Note: only a member of this blog may post a comment.