Our Feeds

FIND US ON FACEBOOK

Thursday 30 April 2015

Unknown

PESTA KEAGAMAAN YANG KEJAM PUNCA TERJADINYA GEMPA BUMI DI NEPAL??






Sebelum gempa bumi Nepal yg meragut 1400 manusia...satu pesta keagamaan hindu telah berlangsung seminggu sblm gempa berlaku dimana pesta itu disambut dgn membunuh 1500 ekor kerbau..ayam dan haiwan lain yg disambut 5 tahun sekali..haiwan ini diatur dan dihacked to death dan bukan bertujuan utk dimakan tapi sebagai offering to the Gods. My view is...only human create the culture n label it as being holy....the cries n suffering of these poor creatures sampai ke langit 7..never underestimate gods way of showing us mere humans. hanya yg berkuasa yg maha mengetahui.


Inilah berita yang admin terima melalui whatsapp hari ini. Mungkinkah? Tetapi selepas admin google dan terjumpa di sini bahawa gambar tersebut telah dimuatnaikkan di internet sejak tahun 2014 dan di sini pula pada tahun 2013 (merujuk kepada gambar yang sama). Walau bagaimanapun upacara tersebut akan di adakan pada setiap lima tahun sekali.







Nepal: Lebih daripada 250,000 haiwan di kumpulkan untuk penyembelihan sebagai memulakan perayaan agama selama dua hari di mana kerbau, burung dan kambing yang dikorbankan untuk dewi Hindu. Berjuta-juta penganut Hindu berduyun-duyun ke majlis itu, yang diadakan setiap lima tahun di kuil Gadhimai, dewi kuasa, di Bariyarpur, Nepal, berhampiran sempadan India.

Kali terakhir festival itu telah diadakan, pada tahun 2009, lebih daripada 250,000 haiwan dikorbankan. Aktivis hak asasi haiwan seperti PETA yang berkempen untuk menghentikan pengorbanan haiwan-penyembelihan, tetapi walaupun mereka berusaha, penganjur festival itu telah berjanji bahawa tahun ini akan menjadi yang terbesar lagi.


Walau apa pun manusia dijadikan oleh Allah sebagai khalifah di muka bumi dan menjadi hamba Allah yang soleh. Berbuat baik kepada haiwan adalah tugas seorang khalifah. Ingatlah, binatang yang kita berbuat zalim ini akan menuntut haknya di akhirat kelak. Wallahualam.  

Subscribe to this Blog via Email :
Previous
Next Post »

Note: only a member of this blog may post a comment.