Our Feeds

FIND US ON FACEBOOK

Monday 13 April 2015

Unknown

Melihat Perumahan Orang Kaya Jadi "Bandar Kematian" di China .


Penduduk tempatan menyebut perumahan mewah ini "Bandar Kematian," yang merupakan deretan perumahan yang hampir tidak ada penghuninya. Lebih dari 100 villa yang telah berdiri kosong, tidak berpenghuni sama sekali.


Dibina enam tahun yang lalu, perumahan mewah ini terletak di bandar Beihai, daerah autonomi Guangxi Zhuang. Tujuan dibina perumahan elit ini untuk menampung orang kaya yang terus meningkat, namun sayang perkara itu tidak berjaya.

Warga China sendiri tidak diperbolehkan untuk melabur di luar negeri, sehingga mereka melabur sebahagian besar wangnya di perumahan, untuk menjaga kekayaan mereka. Namun banyak juga pelaburan yang dilakukan tidak berjaya.

Dalam usaha mengundang orang-orang untuk datang dan mengisi perumahan tersebut, dibina juga cara dan kemudahan seperti bangunan pejabat, pusat perbelanjaan, jalan raya yang selesa hingga taman-taman yang cantik.

Kunci gagalnya bandar mati ini, kerana jauhnya lokasi dari bandar terdekat dan pusat bandar, sehingga mereka enggan untuk tinggal di sana. Demikian juga dengan harga villa yang ditawarkan.

Bandar ini merupakan salah satu pelaburan yang sia-sia, di mana mereka dibina tanpa dihuni oleh penduduk sama sekali.










Subscribe to this Blog via Email :
Previous
Next Post »

Note: only a member of this blog may post a comment.