Our Feeds

FIND US ON FACEBOOK

Friday 2 January 2015

Unknown

Bukti Api Yang Terus Menyala Dalam Air


BANYAK sekali keajaiban-keajaiban yang telah di tunjukkan oleh Allah SWT kepada kita. Bahkan, yang tidak rasional sekalipun. Apalagi, bila kita ingin menirunya, pasti tidak akan sama sama seperti apa yang dicipta oleh Allah SWT. Seperti mana, api di dalam laut.
 


Namun, apakah benar ada api di dalam laut? 


Satu fenomena retakan di dasar lautan yang mengeluarkan lava telah membuktikan kebenaran sepotong ayat Al-quran. Dimana lava ini menyebabkan air mendidih hingga suhunya lebih dari seribu darjah Celcius.

Meskipun suhu lava tersebut luar biasa tingginya, ia tidak dapat membuat air laut menguap, dan walaupun air laut ini berlimpah luah, ia tidak dapat memadamkan api. Allah bersumpah dengan fenomena kosmik unik ini. 

Firman-Nya:
(وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ) [الطور: 6].
Firman Allah dalam Surah At Thuur ayat ke 6 "dan laut yang di dalam tanahnya ada api"

Dua ahli geologi berbangsa Rusia, Anatol Sbagovich dan Yuri Bagdanov bersama rakannya saintis Amerika Syarikat (AS), Rona Clint pernah mengkaji tentang kerak bumi dan retakannya di dasar laut. 

Para saintis tersebut, menyelam ke dasar laut sedalam 1.750 kilometer di pantai dalam Miami. Sbagovich bersama kedua rakannya menggunakan kapal selam canggih yang kemudian berhenti di batu karang dasar laut.

Di dasar laut itulah, mereka dikejutkan dengan fenomena aliran air yang sangat panas mengalir ke arah retakan batu. 

Kemudian aliran air itu disertai dengan semburan lava cair panas menyembur seakan api di daratan, dan disertai dengan debu gunung berapi seperti asap kebakaran di daratan. Tidak terkata panasnya suhu api tersebut didalam air tersebut ternyata mencapai 231 darjah celcius. 

Bagaimana api boleh bertahan di dalam laut? 

Mereka mencari fakta bahawa fenomena alam itu terjadi akibat aliran lava gunung berapi yang terjadi di dasar laut, seperti gunung api bila di daratan. Dan kemudian mereka menemui lebih banyak lagi gunung api aktif di bawah laut, yang tersebar di seluruh lautan. 

Sesungguhnya, Al-Quran telah menyebutkan fakta itu sejak 1400 tahun. Firman Allah SWT berikut ini:

"Demi bukit. Dan apa yang ditulis. Pada lembaran yang terbuka. Dan Demi Baitul Makmur (Kaabah). Dan demi syurga langit yang tinggi. Dan Demi laut, yang di dalam tanahnya ada api." (QS: At-Thur: 1-6).

Al-Quran menjelaskan api di dalam lautan itu dengan istilah 'Masjur'. Dalam bahasa Arab, 'Masjur' dimaknai dengan sesuatu yang berada di atas, dipanaskan dari oleh panas di bawahnya. 

Dalam video ini anda boleh saksikan api yang menyala tidak dapat mendidihkan air laut dan air laut pula tidak dapat memadamkan api yang terus menyala.



Sumber: taotauajer.blogspot.com. 

Subscribe to this Blog via Email :
Previous
Next Post »

Note: only a member of this blog may post a comment.